Thanksgiving they say

Ska i helgen fira mina allra första thanksgiving AmericanSwedstyle. Kommer bli spännande och jag ser fram emot det något enormt. Dels för att det innebär en efterlängtad Sverigeresa. Dels för att det innebär brutala mängder mat. I'm in. Det är ungefär det jag vet om högtiden, det och att man ska säga tack, tack och tack. Min tanke är att jag inte kan komma helt oförberedd till detta högtidsfriande utan måste ha lite kött på benen vad det gäller att säga tack i USA på ett traditionsenligt sätt. Därför, låter jag Wikipedia fylla i kunskapsluckorna. Givetvis plockar jag bara ut det som tilltalar mig mest. Jag menar, det måste vara positivt kött jag har på mina ben, annars kan jag lika gärna vara ett benrangel. Wikipedia säger:
 
Thanksgiving firas den fjärde torsdagen i November. (Eller lördagen nära nog, här i Sverige.) Jag gillar högtider som inte har exakta datum, då kan man räkna lite mer på dom. I Nordamerka är så gott som allt stängt under denna helg. Det positiva är att jag firar i Sverige, det bli alltså en vanlig lördag. (Utelämnar den brutala rean som hålls fredagen efter i USA, det är typiskt negativt kött.) Till en början firades thanksgiving av religiösa anledningar, nu av mer giriga sådana, mat, familjefest, dryck...osv...Man käkar en jättekalkon i vilken man har lagt, förhoppningsvis en fantastiskt välsmakande fyllning, Här lägger jag all min tillit i min morbror, kockens händer. Därtill kan man också äta andra goda ting som potatismos, sötpotatis, (säkerligen även annan potatis) och majs. Jag gillar majs. Givetvis även den från filmvärlden så kända tranbärssåsen serveras vanligen till detta. Åh, jag kan verkligen se mig fira (äta) denna högtid. Den lilla historian bakom firandet går i korta drag ut på att pilgrimer förföljdes under början av 1600-talet. Efter några om och men lyckades dem efter att ta seglat med båten Mayflower hamna i det vi nu kallar USA. Väl där fick dem hjälp av inhemska indianer att ta sig igenom svåra skördetider. När trenden vände och maten kom firade dom med en fest. Där har vi det. Thanksgiving. Låter inte så illa, inte heller så komplicerat. Tricket ligger i att välja ut positivt thanksgiving kött! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0