Hur menar du nu?

Hur menar du nu? Snälla förklara för jag förstår verkligen inte... Exakt vad är det du syftar på när du uttrycker dig som du gör? Det är en fråga jag borde ställa så mycket oftare än vad jag gör. En fråga som många fler borde ställa när någon runt omkring oss uttrycker sig så dumt att det inte finns någon ursäkt i världen som kan rättfärdiga vad hen just sagt.
 
Missförstå mig rätt, man måste inte alltid vara politsikt korrekt och man får skämta, men man måste veta om det då. Med ett gäng vänner behöver man inte vakta sin tunga så fort man ska öppna munnen och man måste få göra fel. Det är när någon talar utan att tänka över när, var, hur eller vad de säger som man måste våga ifrågasätta. När någon trampar över behöver andra se till att hen inte får gå längre. Det kan inte vara okej att bland ett gäng tjejer dra vridiga våldtäckts skämt. Vad då, vad är det roliga med att tvinga en tjej till sex? Det är  inte i sin ordning att refera till en person som "Du vet, han, negern." Nej jag vet inte, vad heter han, vad är hans namn? Man kan inte vara tyst när någon säger "Typiskt invandrare!" Vad då typiskt människor som är födda i övriga delar av världen och sedan flyttatr hit, vad är så specifikt med alla dem?
 
Det är jobbigt att vara den som är den. Den som skapar dålig stämning och ifrågasätter en annars så smidigt flytande konversation. Men om inte jag gör det, vem ska då göra det? Vem ska då säga ifrån när människor beter sig som att diskrimingering är något man ska behöva lyssna på som vore det vardagsmat och något man bara ska kunna tugga i sig. Det är inte roligt att fråga henne hur hon tänkte när hon skrattande sa att han beter sig som ett jävla cp. Nej, det är inte kul att mitt i den härliga festen fråga killen som nyss skämtade om att han skulle tvinga upp hennes lår med en domkraft, vad han egentligen menade. Men om inte jag, eller du, tvingar honom eller henne att stå till svars, vem ska då göra det? Vem ska då få dessa personer att tänka ett varv till. Någon måste fråga hur de menade, för de kan ju aldrig ha menat det som de just sagt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0