Den som väntar på något gott...

Innan första advent, alternativt första december skall ingen jul förtäras eller frias. Då denna uppmaning inte efterlevs av samtliga invånare i varken Norge eller Sverige känner jag att det borde sanktioneras i någon grundlag, helig skrift, eller annat maktfullt system. Det är inte att jag vill vara en glädjedödare, men det går bara inte för sig att tjuvstarta med kanel, lussebullar och julstjärnor innan dessa dagar. Hela mitt inre väsen bara skriker av förskräckelse om någon spelar en jullåt innan det faktsikt är dags, på riktigt. Hela grejen med allt mys, allt gott och allt magiskt med julen försvinner om den tjuvstartas sådär brutalt mycket för tidigt som konsumtionssamhället önskar. Halva grejen, eller i alla fall en åttondel är ju väntan och förväntan på julen. En sådan känsla kan man man knappast hålla på topp under längre än en månads tid. Alltså borde inte julfirandet ta fart innan det är ungefärliga 24 dagar kvar till självaste dopparedagen. Och så är det med den saken, må så vara att jag inte besitter någon egentlig makthavande position för att få människor där ute att efterleva min innerliga önskan att inte tjuvstarta julen. Men jag hoppas att ni inser det helhärliga i att låta julen vara jul, och att tålmodligt vänta med de saker som hör den underbara högtiden till. För sedan, när det väl smäller så kan vi gå all in och fira jul som levde vi granne med självaste tomten, som om flygande renar faktiskt fanns och jullsånger var det enda sånger som fanns. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0