Allt utom det

Jag gillar att veta saker. Jag gillar att få reda på hur det ligger till. Men jag vill inte veta allt. 
Jag spenderar mycket av min verklighet i de socialamediernas värld, helt frivilligt. Jag fullkomligt dyrkar twitter, hoppar trivsamt runt mellan oviktiga filmklipp på youtube, scrollar med nöje på facebook-väggen och uppdaterar instagram lite för ofta. Att träffa vänner, nästan-vänner och tydligen är vi vänner-vänner via dessa kanaler har jag inget emot, jag tycker det är fantastiskt. Och jag gillar att läsa om intressanta händelser och även totalt ointressanta saker som sker i mina vänners världar kan jag tugga i mig utan att göra minsta motstånd. Men, det finns ett men. Det finns vissa saker jag inte vill ta del av. Att bara eliminera människorna bakom dessa statusuppdateringar från min feed är inte riktigt möjligt då låt oss säga, som taget ut luften, endast 10 procent av deras inlägg faller under kategorin. "Nej tack, jag ville inte veta det där..." Det vore mer smärtfritt och enklare om statusuppdateringar som dessa bara slutade författas. Så, vad är det som inte riktigt går hem från någon annans cyberverklighet till min egen?
 
Dålig dag? Fine dela med dig. Bra dag? Kör hårt, låt hela världen veta. God lunch? Finner du det viktigt så visst. Vad dina barn gör för konstigt och vackert, hur glömsk du är, vad din hund leker med och hur mysigt du har det med dina bästa. Uppdatera, bara uppdatera. Men snälla, låt bli att dela dom äckliga åkommor som yttrar sig på grund ut av en helvetisk bakterie som inte verkar ge med sig denna vecka heller...nej tack. Exakt hur hårt du tränade idag ger mitt samvete ungefär lika stor boost som uppdateringen gör dig till en bättre människa. Låt bli. Men framför allt. Jag kan så leva utan den offentliga räkningen över ditt och din partners förhållande. Visst, dom stora grejerna, något år, en förlovningen eller bröllopsdag. Men tre månader och nio dagar? Verkligen? Så, med en viss reservation för tillägg så gillar jag att få läsa om vänners, vänners vänner, nästan-vänners och andras liv. Jag gillar att få reda på hur det ligger till. Allt utom det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0