En mental fight

Det dåliga samvetets kamp mot den mentala stoppklossen. Stoppklossen levar av viljan att bara stanna kvar i den stora mysiga sängen bland ett hav av kuddar och en bekymersfri uppkopplad tillvaro. Stoppklossen i huvudet försöker ständigt övertala mitt resterande väsen om att varken städning, matlagning eller promenadgående är nödvändigt att ta sig för en dag som idag...det kan till och med vara rent ut av skadligt att lämna denna vågräta positionen. Den växer sig starkare och större ju längre tiden går utan att något som helst produktivt genomförs. Därtill blir stoppklossen lättare att ty sig till en dag som idag när hemlängtan gör sig påmind och motivationen flyr. Jag känner mig extra lättövertalad och böjer mig enkelt som ett strå i vinden för egentligen totalt bottenlösa och knappt existerande argument om att stanna under täcket... Det enda som hindrar mig från att lyda stoppklossen som en lite hundvalp är det gnagande dåliga samvetet som surrar långt bak i huvudet. Det dåliga samvetet som om än litet är otroligt påtagligt och likt stoppklossen växer i takt med att tid passerar och inget av allt som borde göras blir gjort. Det dåliga samvetet reser sig upproriskt mot stoppklossen och tvingar upp till dragkamp. Samvetet som ekar att det kommer kännas bra sedan, mot stoppklossen som ropar att det känns underbart just nu. Jag ställer mig helt och hållet utanför denna mentala kamp, tar ett steg tillbaka och låter de två motpolerna reda ut röran på egen hand Om några timmar kommer det ändå finnas en vinnare, och andrplatstagaren blir förvisad till morgondagen. Sådan är dagens mentala fight.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0