Ideellt

Ge av dig själv, din tid, din infallvikel, din energi, din kunskap och allt du kan bidra med. Få så mycket mer tillbaka.
 
Ungefär ganska exakt precis så har det varit för mig att växa upp i en ideell föreing, då menar jag växa upp i. Stallet, min ridklubb var mitt andra hem från lågstadiet till jag gick ut gymnasiet. I vissa perioder mer, andra mindre men hela tiden precis så välkomnade som jag behövde. Alltid. Att komma till stallet och föreingen gav alltid extra energi, även om det var sjunde dagen i rad den veckan så var det lika roligt. Så, tack för det. Men även tack för dom stunder som inte var riktigt så självklart roliga. Stunder som just då verkade vara världens största motgång. Både på och av hästryggen, som lärde mig massor. Klumpen i magen inför första galoppen och känslan av att vara oövervinnerlig efteråt, den känslan som återkom varje gång man klarade något nytt. Både på- och av hästryggen. Första sköthästen som åkte iväg och lämnade en i tårar som aldrig ville ta slut. Hästtjejer om fattade just det och tröstade. Platsen med hästar som tvingade en att inte vara någon annanstans än alldels där. Den är jag så tacksam att fått varit en del av. Där var man tvungen att stanna upp och andas mitt i all skolstress och ett tonårsliv som ibland blev lite för mycket utan någon som helst anledning. Människorna som alltid möter en med ett léende. Jag växte upp i en förening där vi alltid skulle säga "Hej!" till varandra. Tack för det. Alla större hättjejer som var grymma förebilder och alla barn som bjudit på otaliga skratt och lekar. Som det ideella har lärt mig. Både vikten av att ta hand om varandra, lyssna och umgås på lika villkor oavsett varifrån vi kommer och vikten av att ha en åsikt, yttra den och kunna yttra den. Tack, för att jag fått vara med i en föreing där mina och mina vänners åsikter alltid har lyssnats på, oavsett om vi var barn eller vuxna. Jag har gett, massor av min tid, mycket av min energi och en hel del av min kunskap. I alla fall dem bitar jag kunnat bidra med. Och det har varit så värt. För jag har fått dubbelt upp och mer än det tillbaka. Förhållandet mellan dessa två, att ge och att få tycks alltid vara sådant att man får mer än man ger. Varför? För att det är så många andra eldsjälar som ger. Som hjälper till och vill dra lasset åt precis samma håll som du. Ideellt var nog bland det viktigaste och bästa jag varit med om och varit en del av. Ideellt alltstå. Grymt.

Kommentarer
Postat av: Maria Pihl

Hej Sara! Blev tipsad om din blogg via Mia Thun som sett det fina du skrivit om idellt! Jättebra skrivet! Hoppas du trivs i Norge! //Maria Pihl som jobbade med din pappa på banken :-)

Svar: Vad roligt att höra, blir superglad! Trivs bra i Norge men hemlängtans existens går inte att sticka under stolen.
Sara

2013-03-27 @ 08:20:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0