Det var sämre förr

Det var inte bättre förr. Allt som sker i framtidens tecken är visserligen inte av godo. Där finns saker med utvecklingen som onekligen är lite avskräckande. Bara tanken på vad man kan göra med dagens teknik är minst lika hissnande fantastisk som skrämmande. För att inte tala om tanken på vad vi kan komma att åstadkomma. Sedan finns det ju en för vissa annan skrämmande sak med sammhällhets framsteg. Selfies. Och allt som det ordet står för. Hur självupptagna vi är av vår egen medievärld. Hur vi är mer sociala online än offline. Jag förstår om den äldre mannen på en parkbänk muttrar för sig själv om hur att det minnsann var bättre förr när han ser yngre generationer mer uppkopplade än avkopplade. Eller om en medelålderskvinna inte alls greppar varför man behöver tagga sig och samtliga i sällskapet så fort man anländer till en plats eller ens är på väg mot en....Snart dags för shopping #roadtrip.
 
Men detta är inget annat än generationsgap. Det är som det alltid tycks ha varit. Det är samhällets oundvikliga progress. Unga banar nya outforskade vägar, ibland går vi fel men oftast helt rätt. Ett exempel där vi tagit väldigt stora steg på helt rätt väg är när gäller mänskliga rättigheter, acceptans, förståelse, folkhälsa, jämställdhet, öppenhet och många andra vackra ord. Backa bandet ett par generationer och hur mycket sämre var det inte när det gäller saker som för oss är så grundläggande att vi inte ens tänker på dem. Backa ytterligare några och du spelade med livet som instats om du ens försökte vara dig själv men inte passade in i ramen. Jag blir så stolt och glad när jag inser jag nog kommer tillhöra första generationen som på intet vis rynkar på näsan för att en man älskar en annan man. Eller för att en kvinna med skägg får ta plats på scenen. Tvärtom klappar jag händerna åt detta och blir kanske orimligt upprymd. Upprymd över att jag tillhör den generationen som är öppen och förstående. Nej, alla är inte där än. Nej, vi har inte kommit hela vägen fram och vi måste få resten av världen att haka på i denna riktning. Jag har nog själv en omedveten bit att gå men det är illa fall bra mycket bättre än det var förr. Det är utan tvekan och med abnorm glädje och stolhet jag säger det: Det var sämre förr.

Kommentarer
Postat av: trixon

njae, jag hade mer har pa huvudet forr, sa det var ju battre:-)

2014-05-21 @ 23:46:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0